Petua Dan Pantang Larang Ketika Berburu Babi Hutan

Petua Dan Pantang Larang Ketika Berburu Babi Hutan
Petua Dan Pantang Larang Ketika Berburu Babi Hutan
FortunaMedia.com-Seperti yang saya janjikan pada artikel Keunikan Olahraga Berburu Babi Di Sumatera Barat,bahwa saya akan menulis berbagai cerita berkaitan tentang berburu babi itu.




Dalam perburuan ini ada beberapa Petua Dan Pantang Larang Ketika Berburu Babi Hutan yang menjadi ikutan dan pedoman bagi para peburu.

Bukan saja untuk berburu babi, petua ini juga berguna untuk berburu binatang lain atau anda melakukan suatu aktiviti di hutan rimba atau bukit dan pergunungan
.

Apatah lagi berburu babi ini dilakukan didalam hutan-rimba dan bukit yang kadangkala sunyi dari manusia ramai.


Pantang larang ini diantaranya seperti 'Anda dilarang bercakap besar atau lancang(celupar)mulut',terutamanya cabar-mencabar binatang buas kerana terdapat sebagian binatang yang sangat peka dan tajam deria dengar mereka.

Menurut sesepuh atau tetua perburuan,hal ini sangat berbahaya kepada peburu lainnya.Kerana membuatkan binatang tersebut berdendam dan menunggu peluang untuk mengajar keceluparan mulut seseorang itu.Antara binatang yang dimaksudkan seperti harimau,gajah,babi tunggal, buaya dan sebagainya.

Dan yang kedua pula anda jangan melaung-laung memanggil nama kawan anda,jika tidak ada keperluan penting,disamping mengganggu konsentrasi anjing perburuan.Adakalanya terjadi ada makhluk lain yang akan menyahut dan berupa-siluman menyerupai kawan anda lantas mangajak anda mengikut dia.Dia akan bawa anda ke jalan yang salah seterusnya membuatkan anda tersesat.

Ketiga,sekiranya anda terjumpa sesuatu benda yang aneh dan bercahaya di dalam hutan,jangan ambil atau dibawa pulang,ditakuti akan membawa sekalian makhluk pemilik benda aneh tersebut dan akan  menganggu anda nantinya.Sudah tentu ini akan menyusahkan anda kerana perlu meletakkan kembali ditempat asal anda menjumpainya.

Di tengah hutan, anda juga dilarang bersuka ria dan tertawa mengilai-hilai berlebih-lebihan.Orang tua berpesan,'biasanya suka bertemu duka'.
Dan pantang larang yang tak kurang pentingnya adalah anda dilarang sama sekali bersiul-siul sambil berjalan di dalam hutan sebab katanya kita memanggil hantu langsuir-sejenis kuntilanak mendampingi kita.Dan binatang-binatang kecil seperti ular berbisa juga suka ikut orang yang bersiul.

 Baca juga;Misteri Hantu Pocong Menjadikan Anda Kaya Raya

Pantang bertemu biawak,
Pada suatu hari ketika aktiviti berburu babi biasa bukan perburuan besar(baburu gadang istilah orang sumatera).Saya bersama enam orang anggota berburu,diantara kami ada tiga orang yang sudah pakar dalam segala hal perburuan.

Setelah sampai didestinasi hutan tempat berburu,waktu itu baru sekitar pukul 2.00 petang,kami diarahkan melepas segera anjing-anjing kami.Tidak sampai setengah jam kami berjalan,kamipun mendengar anjing kami sudah menyalak bertalu-talu.

Kemudian tanpa arahan,bagaikan gerakan reflek kami semuapun berlari semuanya kearah suara anjing menyalak tersebut.Tetapi sampai dilokasi itu kami sungguh kecewa sekali,rupanya anjing-anjing kami sedang menyalak terhadap seekor biawak yang sedang berpaut pada sebatang pohon.Namun anjing-anjing yang sudah pakar berburu hanya berpusing-pusing disekitar pohon tanpa menyalak.

Rupanya ini terjadi kerana ada seekor anjing teman kami yang belum pernah pergi berburu sebelum ini,masih dalam training,yang telah memulakan salakannya kerana terserempak dengan seekor biawak.

Lalu ketua rombongan berkata:"Pulang saja kita semua".
Kenapa harus pulang sedangkan perburuan baru bermula?.

Menurut pakar berburu babi,anjing berburu jika sudah tercium dahulu bau binatang lain seperti biawak misalnya,maka perburuan akan gagal,kerana anjing-anjing itu nantinya tidak bisa membedakan lagi antara bau babi dan biawak.

Demikianlah sebuah episod perburuan kami yang kurang menggembirakan.Dan di episod kisah mendatang saya akan ceritakan tentang anjing saya diserodok sekumpulan babi.
InsyaAllah.
Admin
Founder https://FortunaNetworks.Com. An Active Blogger Writing Issues Indonesia, Malaysia and The World in General, Journalism, Traveler Author, Blogging Tutorials and Motivational Articles. Can be Addressed on Twitter @helmysyamza

Sign out
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar Yang Anda Sukai
How to style text in Disqus comments Top Disqus Commentators
  • To write a bold letter please use <strong></strong> or <b></b>.
  • To write a italic letter please use <em></em> or <i></i>.
  • To write a underline letter please use <u></u>.
  • To write a strikethrought letter please use <strike></strike>.
  • To write HTML code, please use <code></code> or <pre></pre> or <pre><code></code></pre>.
    And use parse tool below to easy get the style.
Show Parse Tool Hide Parse Tool

How to get ID DISQUS - http://disq.us/p/[ID DISQUS]

strong em u strike
pre code pre code spoiler
embed

0 Comment

Add Comment

Show Parse Tool Hide Parse Tool


Advertiser