Tips Panduan Menjadi Kaya

Tips Panduan Menjadi Kaya
Tips Panduan Menjadi Kaya
Fortunamedia.blogspot.com-Suasana bulan Ramadhan masih terasa walau sudah berlalu seminggu,Ya kenapa demikian? Kerana suasana puasa itu masih terasa dan terbawa-bawa adalah bagi orang yang meneruskan berpuasa dibulan Syawal ini yaitu yang dipanggil puasa enam(6 hari).Yang sangat tinggi darjat dan pahalanya disisi Allah SWT.

Saya sendiri masih belum melakukannya ,InsyaAllah dalam beberapa hari lagi.Tahun ini agak tertunda waktu puasanya ,kerana seminggu ini banyaknya rumah keluarga terdekat yang perlu dikunjungi,sebab tahun 2013 saya hanya mengunjungi beberapa keluarga saja sebab sesuatu halangan yang tak dapat dielakkan.Jadi tahun ini seminggu penuh sebagai penggantinya.


Sewaktu berhari raya ini.Ada beberapa tips yang saya dapat dari keluarga sebelah Allahyarham bapa saya ,yang sudah begitu kayaraya dengan kegigihan mereka membina kekayaan bukan saja untuk keluarga malah sudah mengalir manfaatnya kepada keluarga yang kurang bernasib baik dan juga orang-orang yang memerlukan bantuan.

Yang saya kagumi usaha kegigihan mereka bukan melalui peluang-peluang dari arena politik ataupun bantuan dari keluarga lain.Tetapi usaha berterusan tanpa lelah ,tanpa menoleh lagi kebelakang.Sesuatu perancangan rapi tentang cara mengurus income aktif dan income pasif, sejak dari muda lagi - ada yang bermula selepas berkahwin.

Ok,kita lanjutkan!..Sebenarnya cara dan teknik yang mereka lakukan cukup mudah.Hanya memerlukan disiplin diri untuk mengawal keuangan -maksudnya cara berbelanja bagi yang mempunya gaji tetap/income aktif.

Dari tips yang saya cerna kembali Tips Panduan Menjadi Kaya ini  formulanya boleh dirumuskan menjadi tiga(3)garis besarnya;


Pertama:Merebut peluang yang boleh memberi penghasilan,

Saya anggap Anda /Sahabat pembaca sudah punya kerja tetap  dan memiliki penghasilan tetap dari pekerjaan itu.Apa kerja Anda tak jadi persoalan, yang penting halal.

 Maka sudah waktunya Anda mencari penghasilan tambahan dengan hobi/kepakaran yang Anda punya. Tambahkan income pasif juga dalam arus penghasilan Anda. Contohnya,Income aktif Anda itu semisal bekerja di syarikat swasta atau perkhidmatan awam/kerajaan-pemerintah.

Maka usahakan Anda wajib punya income pasif,berbagai usaha income pasif kini di Malaysia yang sudah direbut peluangnya olen pendatang-pendatang asing yang sangat agresif merebut peluang yang ternganga lebar-lebar itu, yaitu oleh pendatang dari India,Pakistan,Bangladesh,Myanmar.misalnya berniaga dipasar-pasar pagi dan pasar-pasar malam.Berniaga rumah kerumah-door to door.Memotong rumput dilaman rumah-rumah orang kaya.Memotong pohon/pokok.Mengumpul barang-barang lusuh/daur ulang (recycle)dan sebagainya.

Itu sekadar contoh kecil income pasif,banyak lagi jenis bisnis atau kerja yang bisa Anda lakukan selepas waktu kerja atau dihujung minggu anda.

(!) Bukan waktunya lagi bagi kita untuk berleha-leha atau santai-santai berpangku tangan diujung minggu Anda.sementara peluang-peluang usaha yang begitu banyak Anda tinggalkan, telah direbut begitu saja oleh warga/pendatang asing.
Apakah Anda dan anak-cucu Anda hanya mahu jadi penonton saja atau hidup sebagai konsumer selama-lamanya.Renungkanlah.!
Kedua;Simpanan/Menabung,
Setelah Anda punya uang tambahan dari berbagai sumber, pastikan Anda menabung dan bukannya menghabiskannya.shoping sanasini,beli gadget untuk gengsi-gengsian. 
Simpanan/Tabungan dalam berbagai bentuk dan tujuan sekarang sudah banyak di berbagai Bank (Simpanan Tabung Haji,Skim Simpanan Masa Depan,Skim Saham Amanah yang berbagai versi,dan sebagainya).

Anda tinggal memilih yang sesuai dan terbaik untuk Anda.Dan,jangan lupa untuk memiliki Emergency Fund yang dapat digunakan sewaktu-waktu di kala darurat. Emergency Fund ini idealnya berjumlah 6 kali pengeluaran Anda sebulan. Contohnya,pengeluaran dan perbelanjaan Anda sebulan RM700, , maka Emergency Fund di simpanan Anda harus berjumlah sekitar RM.5000.

Ketiga:Pelaburan /Investment
Berbagai pelaburan /investment yang dilaksanakan Kerajaan Malaysia yang sangat membawa kebaikan kepada rakyatnya yang mahu merebut peluang tersebut.seperti Amanah Saham Bumiputra,Amanah Saham 1Malaysia dan sebagainya.

Untuk Anda mengumpul modal masa depan,terutama Anda yang belum berkahwin,atau yang baru memasuki alam perkahwinan dan punya income/gaji yang cukup lumayan,saya anjurkan Anda melabur di Skim Amanah-Amanah Saham Bumiputra/1Malaysia dan lainnya.disamping dijamin kerajaan,dividen pulangannya cukup lumayan.
Anda melabur sebanyak RM200.000 - RM250.000 ,dalam setahun berjimat dan ikat perut sedikit.ditahun kedua-ketiga Anda sudah melihat hasilnya yang aduhaiii..)^-^

Bentuk Investment sebenarnya bermacam-macam ,antara lain ada yang berupa Bon yang diterbitkan kerajaan,Pembelian Emas dan Saham. Pelaburan dalam bentuk saham adalah investment yang paling beresiko. Walau 'mereka' berkata , high risk high return.Dan pelaburan saham ini perlu dipelajari selokbeloknya .Anda tidak boleh duduk saja  macam pelaburan Saham Amanah Kerajaan ,banyak hal yang perlu dipelajari ,sebelum Anda terjun dalam bidang ini.

So, kalau Anda sudah punya uang/modal lebih , boleh lah mencoba bisnis. jual beli rumah atau syarikat perumahan /Contractions.

Well,Selain memperoleh untung, dengan harga rumah yang tak pernah turun,Anda  juga akan membantu situasi perekonomian negara.

(!)Dan semua tips diatas bukan sekadar panduan obrolan dikedai kopi ,tapi memang sudah terbukti berkesan.Cuma itu perancangan manusia ketentuan hasilnya disamping kerja keras dan ikhlas kerana Allah SWT,juga Allah Subhanahu Wata'ala yang menentukannya.

Disamping untuk membina keluarga bahagia,jangan Anda lupa niatkan untuk membantu orang-orang susah yang lebih memerlukan bantuan Anda.Dan jangan juga lupa bersedekah,wakaf,zakat sebagian hasil penghasilan Anda.

After all, yang paling penting dari semua ini adalah kebahagiaan. Makanya konsep ini disebut sebagai 'wealth building'. Bukan sekedar kaya dan banyak uang. Tapi juga dermawan,sehat dan bahagia.

Setelah anda fahami cara diatas,Anda ikuti juga cara terbaik untuk jadi kaya disini;
Tips Panduan Menjadi Kaya Dengan Bersedekah

Admin
Founder https://FortunaNetworks.Com. An Active Blogger Writing Issues Indonesia, Malaysia and The World in General, Journalism, Traveler Author, Blogging Tutorials and Motivational Articles. Can be Addressed on Twitter @helmysyamza

Sign out
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar Yang Anda Sukai
How to style text in Disqus comments Top Disqus Commentators
  • To write a bold letter please use <strong></strong> or <b></b>.
  • To write a italic letter please use <em></em> or <i></i>.
  • To write a underline letter please use <u></u>.
  • To write a strikethrought letter please use <strike></strike>.
  • To write HTML code, please use <code></code> or <pre></pre> or <pre><code></code></pre>.
    And use parse tool below to easy get the style.
Show Parse Tool Hide Parse Tool

How to get ID DISQUS - http://disq.us/p/[ID DISQUS]

strong em u strike
pre code pre code spoiler
embed

0 Comment

Add Comment

Show Parse Tool Hide Parse Tool


Advertiser