5 Tips Mudah Untuk Blogger AdSense Channel YouTube Sukses

5 Tips Mudah Untuk Blogger AdSense Channel YouTube Sukses

Nah,Youtube bukan sekadar anda untuk bersuka-ria upload apa saja yang anda ingini.Tetapi lebih dari itu ianya sebuah media internet yang membuat anda boleh berjaya membuat penghasilan yang lumayan melaluinya.Dengan pendapatan yang tidak dapat dijangkakan.Namun dengan menggunakan kreativiti yang hebat membuat Anda boleh menjadi sukses besar.

                            Ilustrasi Foto/ BenKhadra/Fes,Morocco/ ArabianDate.com





Hello Guest. Seperti kita maklum sebelum tahun ini para blogger publisher AdSense yang punya website/blog secara otomatik layak memasang iklan adsense mereka di website YouTube yang mereka punya.

Namun kini seiring waktu berjalan pihak google telah memisahkan dengan peraturan baru.Dimana akaun AdSense dari blog tidak boleh dipasang pada akaun YouTube.

Dengan ringkasnya anda harus punya akaun AdSenseYouTube dan akaun AdSense blog/website secara berasingan yaitu AdSense for blog dan AdSense for youtub
e.

  Anda baca infonya disini;


Pada kali ini saya ingin share kepada Anda tentang peluang cari income melalui Google AdSense selain menggunakan blog yaitu dengan cara mohon melalui media YouTube.com/channel/

Tentu Anda sudah mengenali apa itu medium YouTube bukan? YouTube merupakan website tempat para netizen upload apa saja yang mereka mahu upload.Hingga ada para netizen yang tiba-tiba mendadak jadi YouTuber terkenal bagaikan artis/aktor dalam TV dan filem..

Nah,Youtube bukan sekadar anda untuk bersuka-ria upload apa saja yang anda ingini.Tetapi lebih dari itu ianya sebuah media internet yang membuat anda boleh berjaya membuat penghasilan yang lumayan melaluinya.

Dengan pendapatan yang tidak dapat dijangkakan namun dengan menggunakan kreativiti yang hebat membuat Anda boleh menjadi sukses besar.

  Sebelumnya sebaiknya anda baca artikelnya dahulu disini;

Ok, website Youtube anda bisa menghasilkan uang dengan menjadi partner atau mitra bagi YouTube,dimana video Anda akan dipasang iklan oleh YouTube dan Anda mendapatkan bagi hasil dari penayangan iklan tersebut.


Namun sebelumnya Anda perlu pelajari dahulu beberapa kaedah dan membuat sedikit analisa mengenai tips kejayaan AdSense for youtube ini,sebelum Anda jadi partner YouTube untuk mendapatkan uang dari YouTube.


1) Bina Komuniti dan Niche channel YouTube Anda.


Channel YouTube anda tak ubahnya seperti sebuah website/blog juga yang memerlukan wujudnya komuniti anda sendiri.Walaupun secara umumnya publik audiens anda akan terbina juga dengan upload video-video popular dan menarik di channel anda.

Tetapi sebagai langkah bijak sebaiknya anda bina dahulu komuniti anda dengan cara kreativiti anda sendiri.

Binalah komuniti dan followers anda melalui
subscribers, misalnya di fanpage facebook, Instagram atau twitter.


Dan untuk membina niche yang kuat di channel anda. Disini anda perlu memilih niche atau brand channel anda mengikut kemampuan dansebaiknya anda menguasai dan punya minat yang tinggi dengan topic tersebut.

Akhirnya anda mampu untuk menghasilkan video yang berkualiti.Sesuatu kerja yang dilakukan penuh minat tanpa terpaksa sudah pasti akan menghasil karya yang bermutu.


2)  Bangunkan Video berbagai Kategori.

Channel YouTube berkategori bukan bermaksud anda upload video ala gado-gado atau rojak cacamarba.Bukan begitu!
 

Video berkategori maksudnya,apabila anda  mengupload video game Minecraft, niche ini bisa di pecahkan mengikut beberapa kategori seperti Minecraft Hunger games, Minecraft TNT atau Minecaft Animation.

Untuk kemudahan audiens channel youtube anda, kategori ini disusun via playlist video yang anda bisa anda create melalui channel.Upload video anda dan post mengikut playlist yang telah anda buat.

Sudah pasti audiens anda akan mudah memilih mana-mana video yang mereka minati.!

3) Bangunkan Cretaria Channel anda.

Channel Youtube AdSense anda mestilah mempunyai informasi yang jelas agar para pengunjung /audiens anda mudah mencari info yang mereka perlukan.

Selanjutnya Channel Youtube AdSense anda seperti website/blog juga,yang perlu di letakkan info ABOUT.channel anda.untuk maklumat video-video yang anda upload di channel anda.

Dan satu lagi tips tambahan untuk anda tidak melakukan kerja berulang kali maka anda tidak perlu meletakkan tags video berkali-kali disetiap kali anda mahu upload video baru.Anda boleh set up semua tags tersebut di channel setting yaitu di bahagian upload default.

Di setting ini juga anda boleh set up watermark untuk video anda dan juga video suggestion yang akan muncul di awal atau akhir video tersebut di mainkan.

Mudah bukan!..YouTube menyediakan aplikasi yang memudahkan kerja-kerja upload di channel anda.

4) Pemasangan thumbnails di video anda.

Pemasangan thumbnail adalah sangat penting ketika anda akan publish video di channel anda.Kerana dengan tidak menggunakan kemudahan thumbnail yang disediakan youtube ,video anda akan muncul di media audiens dengan screen besar dan penuh.

Screen besar dan penuh yang muncul di media audiens anda,adakalanya akan membuat lambatnya loading video malah sangat berat loadingnya disebabkan sebagian browser berlainan yang digunakan pengunjung anda.

Dan kelebihan pemasangan dan penggunaan thumbnail adalah untuk menarik penunjung channel anda untuk klik dan menonton video yang anda upload di youtube channel.

Maka tips pengunaan thumbnail  adalah sangat ampuh untuk menghasilkan views yang banyak ke channel anda.

Maka oleh yang demikian manfaatkan penggunaan thumbnail dengan semaksimal mungkin seperti meng-edit gambar-gambar video yang berkualiti tinggi.

Sekiranya kebetulan terjadi pada channel anda.Anda tidak dapat menukar gambar thumbnail video. Menurut para webmaster salah satu sebabnya adalah kerana video anda masih belum di linkkan dengan akaun Google AdSense channel youtube anda.

Cara mengatasinya adalah, Anda hanya perlu linkkan kedua-duanya maka fungsi penukaran thumbnail dapat anda lakukan tanpa ada masalah lagi.


5) Bangunkan Link Channel ke Social Bookmark.

Sudah pasti anda sebagai blogger, mempunyai akaun media sosial dan social bookmark seperti seperti twitter, twitterfeed,facebook.GooglePlus+,Pinterest dan sebagainya, maka linkkan semua akaun rasmi anda tersebut ke channel youtube anda.


Nantinya secara otomatik friends,followers dan sahabat-sahabat media soasial anda akan dapat menerima dan menonton setiap kali anda upload video di channel youtube anda.

Jika upload video anda sangat menarik dan bermanfaat untuk mereka,sudah pasti audiens anda akan membuat sharing ke wall akaun masing-masing dan melalui twitter mereka boleh retweet status anda kepada followers mereka.

Secara tak langsung akan menarik trafik  ke channel youtube anda.Maka hailnya ranking channel dan video anda akan meningkat naik.InsyaAllah.


Sekian saja artikel 5 Tips Mudah Untuk Blogger AdSense Channel YouTube Sukses Semoga bermanfaat hendaknya.!

~ Happy Writing-Happy Blogging ~
Admin
Founder https://FortunaNetworks.Com. An Active Blogger Writing Issues Indonesia, Malaysia and The World in General, Journalism, Traveler Author, Blogging Tutorials and Motivational Articles. Can be Addressed on Twitter @helmysyamza

Sign out
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar Yang Anda Sukai
How to style text in Disqus comments Top Disqus Commentators
  • To write a bold letter please use <strong></strong> or <b></b>.
  • To write a italic letter please use <em></em> or <i></i>.
  • To write a underline letter please use <u></u>.
  • To write a strikethrought letter please use <strike></strike>.
  • To write HTML code, please use <code></code> or <pre></pre> or <pre><code></code></pre>.
    And use parse tool below to easy get the style.
Show Parse Tool Hide Parse Tool

How to get ID DISQUS - http://disq.us/p/[ID DISQUS]

strong em u strike
pre code pre code spoiler
embed

0 Comment

Add Comment

Show Parse Tool Hide Parse Tool


Advertiser