Cara Inovasi Buah Tembikai Bulat Jadi Empat Segi di Jepun

Cara Inovasi Buah Tembikai Bulat Jadi Empat Segi di Jepun

Mungkin sebagian kita pernah melihat di rancangan TV atau juga dimedia akhbar tentang kewujudan buah Tembikai (Watermelon) berbentuk empat segi,bentuk alami sebelum ini adalah berbentuk bulat.

Ataupun Anda pernah  makan tembikai empat segi ini ( hehee..saya belum kerana..mahal) yang pada asalnya diimport dari negara Jepun dan begitu popular di negara itu. Justru kini, tembikai jenis itu sebenarnya sudah berada di pasaran negara Malaysia ini sejak beberapa tahun yang lalu.

Cara Inovasi Buah Tembikai Bulat Jadi Empat Segi di Jepun
Cara Inovasi Buah Tembikai Bulat Jadi Empat Segi di Jepun

Seorang pengusaha agrobisnis berbangsa India  bernama M Kaliyannan di negara Malaysia ini menceburi secara besar-besaran bidang penanaman tembikai secara komersial dengan hanya menyewa tanah di beberapa kawasan di Sitiawan serta Sungkai di Perak dan di Johor.

M Kaliyannan adalah pengusaha pertama tembikai jenis ini, sehingga namanya dicatat dalam buku Malaysian Books of Record kerana menjadi pengusaha pertama menanam tembikai berbentuk empat segi.

Kini, pengeluarannya antara 100 hingga 200 biji setiap sesi penanaman dan tembikai itu untuk pasaran eksport ke Kanada, Hong Kong dan Dubai, selain pasaran tempatan.

Tembikai empat segi ini dijual di Malaysia dengan harga RM35. Dan harga tembikai empat segi itu dijual RM315 sebiji di Jepun..Wow!Apakah Anda tak teringin untuk menanamnya?

Penanaman tembikai ini adalah satu cabang bidang pertanian yang bagus untuk diterokai kerana permintaan terhadap produk itu amat tinggi di luar negeri.


Inovasi dari Negara Matahari Terbit,
Bagaimana boleh timbul idea orang Jepun untuk menjadikan buah watermelon yang biasa bulat menjadi empat segi.Masyarakat Jepun sangat terkenal dengan gaya pemikiran,budaya serta nilai-nilai yang tinggi kemasyarakatan mereka.

Pada asalnya petani-petani di Jepun ini hanya mencari formula penyelesaian pada satu masalah yaitu untuk menyimpan buah tembikai yang berbentuk bulat.


Sejak buah tembikai wujud di Jepun beberapa tahun lalu,dan tembikai juga adalah buah-buahan yang sangat digemari oleh masyarakat Jepun dan juga untuk komoditi export Jepun.

Dalam urusan logistik dan penyimpanan buah
tembikai bulat sangat merumitkan 
seperti untuk menyimpan tembikai bulat dalam peti sejuk mereka.Dan tembikai bulat akan mudah bergolek jatuh tatkala mahu memotongnya.
Ketika itulah muncul idea untuk menyelesaikannya tercetus daripada seorang petani dari Zentsuji di Kagawa, yaitu dengan mengubah tembikai bulat menjadi empat segi untuk memudahkanya ia disimpan dan dibungkus.

Mereka membungkus tembikai itu di dalam kotak kaca dan tembikai itu akan membesar mengikut saiz kotak itu secara semulajadi

Sistem pertanian di Jepun sangat berbeda dengan petani-petani di negara lain.Masyarakat petani Jepun ada satu sistemnya yang patut kita contohi.

Didalam komuniti pertanian mereka ada satu tempat penyimpanan hasil pertanian berupa gudang besar dengan penyimpanan lengkap beserta alat penyejuk.Jadi setiap petani tidak perlu menyimpan barang mereka dirumah sendiri.

Dan setiap masa panen hasil pertanian, mereka akan meyimpan sementara hasil tani mereka di gudang komunti tersebut,sebelum untuk dipasarkan.

Jadi buah tembikai bulat sangat menyita ruangan penyimpanan.Untuk menyelesaikan masalah ini, mereka mencipta satu inovasi baru, dengan 'mengubah' tembikai yang bulat menjadi empat segi.

Inilah hasil inovasi mereka-petani Jepun.Bagaimana Anda para petani di rantau kepulauan Nusantara ini?
Mari kita ber-inovasi pada apa saja bidang yang Anda ceburi,baik untuk diri sendiri atau komuniti Anda dan untuk negara secara umumnya.Terimakasih.

Jangan lupa baca thread ini disini ;

Budidaya Buah Mangga 'Malibu' Rasa Kelapa dari Australia
Admin
Founder https://FortunaNetworks.Com. An Active Blogger Writing Issues Indonesia, Malaysia and The World in General, Journalism, Traveler Author, Blogging Tutorials and Motivational Articles. Can be Addressed on Twitter @helmysyamza

Sign out
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar Yang Anda Sukai
How to style text in Disqus comments Top Disqus Commentators
  • To write a bold letter please use <strong></strong> or <b></b>.
  • To write a italic letter please use <em></em> or <i></i>.
  • To write a underline letter please use <u></u>.
  • To write a strikethrought letter please use <strike></strike>.
  • To write HTML code, please use <code></code> or <pre></pre> or <pre><code></code></pre>.
    And use parse tool below to easy get the style.
Show Parse Tool Hide Parse Tool

How to get ID DISQUS - https://disq.us/p/[ID DISQUS]

strong em u strike
pre code pre code spoiler
embed

1 Comment

yuk.. gabung di u*p*d*a*t*e*b*e*t*t*i*n*g dan menangkan hadiah menariknya

Balas
Add Comment

Show Parse Tool Hide Parse Tool


Advertiser

google-site-verification=RIAY10mNu9yf2U8NesbKxCynNT6konqcto6UJBlDgQo